Fågel i Fokus

Maria Donis, vd Svensk Fågel

Små men starka

Den svenska kyckling- och kalkonbranschen mår bra. Vi växer hela tiden och konsumenter uppskattar svensk fågels mervärden. Men vi är fortfarande en lilleputtnation i jämförelse med många andra länder. Trots det lyckas vi påverka vår bransch och omvärld.

Den svenska kycklinguppfödningen har de tuffaste kraven i världen. Detta har gett oss en salmonellafri kyckling, uppfödd med hårda djuromsorgskrav och dessutom klimatsmart. Det gör att intresset för den svenska uppfödningen ökar. Nyligen reste fyrtio kycklingbönder ända från Kanada till Sverige för att få titta på vår moderna kycklinguppfödning. I samband med besöket fick de också höra hur den svenska antibiotikapolicyn fungerar i praktiken, vilket presenterades av Christina Greko från SVA.

Cees Vermeeren, generalsekreterare i den europeiska branschorganisationen AVEC, berättar i det här nyhetsbrevet att Sverige fungerar som en förebild även för andra europeiska länder. När konkurrensen hårdnar från riktigt storskaliga länder som exempelvis Brasilien måste vi i Europa konkurrera med våra mervärden och det är därför glädjande att intresset för svensk matfågel ökat. Samtidigt ska man vara medveten om att den höga kvaliteten som Sverige har idag är tack vare mycket hårt och långsiktigt arbete från branschen, myndigheterna och forskare. Det finns med andra ord inga genvägar för att uppnå hög kvalitet.

I Sverige fortsätter trenden mot mer inhemsk mat. Kocken Tommy Myllymäki reste i somras runt i Sverige för att lära sig mer om vår matkultur. Han fick bekräftat att svenskar gärna experimenterar med recept från andra matkulturer, men att råvarorna helst ska vara svenska.

Tommy Myllymäki är också en stor kycklingälskare. Som många andra kockar gillar han den hela kycklingen. På sommaren grillar han men nu när vi går vi mot lite kyligare tider kan det vara idé att helsteka kycklingen i ugnen. Tur att kyckling är så lättvarierat och fungerar på flera sätt.

Trevlig läsning,
Maria Donis, vd Svensk Fågel

Många utmaningar – och Sverige en förebild

Trots att Sverige är en liten aktör i den globala matfågelbranschen är vi i flera avseenden en förebild för andra länder: djuromsorg, smittskydd, ökad konkurrens, hållbarhet. Men många av de utmaningar den svenska matfågelbranschen står inför delar de med sina europeiska kollegor.
- Som alltid är det en utmaning för den europeiska branschen att stå emot importen från storproducenter av matfågel som Brasilien och USA. De erbjuder en billigare fågel tack vare storskaligheten och att de inte behöver följa våra EU-standarder gällande djuromsorg, arbetsmiljö och miljökrav, säger Cees Vermeeren, generalsekreterare i den europeiska matfågelorganisationen AVEC.

AVEC är en organisation bestående av 16 medlemsländer från EU som representeras av sina nationella branschorganisationer. Sverige företräds av Svensk Fågel. Deras uppgifter är bland annat att arbeta för gemensamma standarder inom Europa, delta i förhandlingar kring handelsavtal och bevaka matfågelbranschens intressen gentemot EU.
- För att nå framgång krävs det att vi samarbetar och talar med ”en röst”. Visst finns det många delade åsikter i de olika medlemsländerna men genom oss utarbetar vi en gemensam ståndpunkt. Och det är så vi kan skapa verklig påverkan.
Bland de viktigaste frågorna för AVEC idag finns också ökat djurskydd. Allt fler konsumenter kräver att djuren ska födas upp på ett bra sätt. Och här spelar Sverige en viktig roll.
- Sverige ligger längre fram än andra länder i många avseenden. Ni har högre krav på djurskydd och även speciella regler kring salmonella. Dessutom är era program för kontroll väl utvecklade. Till viss del kan Sverige fungera som en förebild för resten av Europa.
De europeiska reglerna ligger fortfarande efter den svenska lagstiftningen, men kraven på klimathänsyn, djuromsorg och bättre smittskydd ökar. Samtidigt ökar även kostnaderna, något den svenska fågelbranschen är väl medvetna om. Det blir då än viktigare att kunna argumentera för konsumenterna vad de betalar för.
- Kvalitet skapas på gården. Det är där det börjar, ute hos bönderna. Det är alltid de som är de viktigaste för att vi ska ha en stark europeisk fågelbransch. Har konsumenterna förtroende för bonden har de även förtroende för oss som bransch. Det är livsviktigt för att vi ska kunna konkurrera med länder utanför Europa.
Européer är traditionellt sett ett fläskätande folk. Ur ett internationellt perspektiv har vi en väldigt låg konsumtion av fågel. Och Sverige äter nästan minst fågel i hela Europa. Men kyckling, kalkon och även andra matfåglar vinner hela tiden marknadsandelar.
- Det finns många fördelar med fågel. Det är enkelt att tillaga, det är fettsnålt och hälsosamt. Dessutom finns det inga religiösa hinder som det finns för exempelvis nöt och fläsk. Efterfrågan på kött ökar i hela världen och där ser vi en stor potentiell ökning av fågelkonsumtionen. Om bara Indiens befolkning skulle öka sin per capita konsumtion med 100 gram kyckling skulle det motsvara mer kyckling än vad som föds upp i Sverige under ett år.

”I Sverige väljer vi en läcker bil framför bra mat”

Tommy Myllymäki är en av Sveriges bästa kockar och har både vunnit Årets Kock samt representerat de blågula färgerna i kock-VM, Bocuse d’Or. I somras åkte han land och rike runt för att uppleva och visa upp den svenska matkulturen i TV4:s serie ”Ditt Kök – Sverigeresan”.

Vad är ditt bestående intryck efter din Sverigeresa?
Att vi i Sverige trots allt har kommit rätt långt med vår lokala mat. Det är hög kvalitet och kunskapen om vår matkultur växer hela tiden. Självklart är jag också imponerad över alla duktiga producenter och bönder runt om i landet.

Vad ska vi svenskar vara stolta över i matväg?
Över allt egentligen! Vi skäms lite för vår mat. I Frankrike och Spanien har de inälvskorvar som de är jättestolta över, men vi tycker att vår pölsa är lite pinsam. I Sverige är vi tyvärr inte stolta över det klassiskt svenska, vi äter exempelvis det aldrig som fest eller helgmat. Ska kommande generationer kunna förvalta vårt matarv måste vi försöka höja statusen på den svenska maten. Inte bara se den som stabbig och ”bonnig”.

Svenska rätter är inte så heta, men däremot svenska råvaror, vad beror det på?
När det gäller mat så vill vi veta var maten kommer ifrån. Och svenska råvaror känns trygga. Vad det gäller kött så litar vi på att den svenska branschen är ren, etisk och kvalitetsmässigt bättre än det importerade. Det känns att den svenska djuruppfödningen är så human som möjligt.

Konsumtionen av kyckling och kalkon går stadigt uppåt, hur ser du på det?
Det är helt naturligt. Själv är jag barnsligt förtjust i kyckling och äter det säkert två gånger i veckan. Jag tror att kycklingens popularitet främst beror på att den är så all-round. Den går att använda på flera sätt och funkar lika bra att grilla, steka, koka, woka eller fritera. Samtidigt är kyckling och kalkon nyttigt och fettsnålt vilket är viktigt för konsumenter idag.

På restaurang används mycket importerad kyckling, vad anser du om det?
I det billigare segmentet, där det finns en del oseriösa restauranger som bara räknar pengar och struntar i maten, finns det mycket billig kyckling av dålig kvalitet som man knappt vet var den kommer ifrån. Om kyckling är billigare på restaurang än i butik är det läge att tvivla på kvaliteten. På mer seriösa krogar är svensk kyckling vanligare.

Kyckling ses som ett billigt och prisvärt kött, är den till och med för billig?
Nästan all mat i Sverige är för billig. Vi borde lägga mer av våra pengar på maten istället för annat. I Sverige är det idag viktigare att ha en läcker bil på uppfarten än att köpa bra mat till sin familj. Jag tycker man borde satsa mer på kvalitetsråvaror.

Slutligen, hur lagar du själv kyckling?
Som sagt, jag äter mycket kyckling. Helst så helsteker jag den på hög värme så skinnet blir riktigt krispigt. Sen äter jag den när den fortfarande är stekhet. En annan favorit är att grilla hel kyckling på indirekt värme i en klotgrill med locket på. Då blir den sagolikt saftig.

Ålder: 33 år
Bor: Jönköping
Driver: Julita Wärdshus i Katrineholm och
Den Småländska Kolonin i Jönköping






Foto © - Tina Axelsson

    Aktuellt

Kyckling ger middagsfrid

Det blir alltmer populärt att prenumerera på färdigpackade matkassar. Flera olika företag har dykt upp under de senaste åren. Att kyckling och kalkon blir allt vanligare i svenskars varukorgar märks också i de färdiga matkassarna. Tidningen Fjäderfä har gått igenom de största matkasseföretagens användning av kyckling och kalkon för att utse ”Sveriges bästa matfågelkasse”.

Vann gjorde Middagsfrid, ett av de första och mest populära matkasseföretagen som drivs av makarna Kicki och Victor Theander. I motiveringen stod det bland annat ”Genom en riklig och varierad användning av förstklassisk svensk kyckling och kalkon bidrar Middagsfrid till att tusentals svenskar varje vecka äter välsmakande, klimatsmarta och näringsrika måltider".

Välbesökt Fågel på Skansen

Över 2500 mellanstadiebarn och deras lärare besökte temadagarna ”Jorden & Skogen i stan” som arrangerades mellan den 6-8 september på Skansen i Stockholm. Eleverna var nyfikna och lärde sig mer om svensk kyckling och kalkon. Barnen kunde ställa frågor om kycklingar direkt till kycklingbönderna Jenny Andersson, Elisabeth Nilsson, Gunilla Stenemo och Per Lindahl.

Det har blivit en uppskattad tradition för Svensk Fågel att närvara på Skansendagarna. Som vanligt bjöds det på goda kycklingnuggets gjorda på hela filéer från svensk kyckling.

Fredagsmys med kyckling
Tacos är idag en stor favorit som fredagsmiddag hos många svenskar. Både för barnfamiljer och kompisgäng. Nu lanserar Guldfågeln en färdig produkt perfekt för fredagsmyset.

Istället för den vanliga köttfärsen kan du nu köpa en färdigstrimlad och tacokryddad kycklinglårfilé som kan läggas rakt ner i pannan. Sen är det bara att välja vilka tillbehör du vill ha till tacokvällen. Goda recept hittar du här »

Färdig delikatesskyckling
I och med att kyckling blir allt populärare ökar också utbudet av olika kycklingprodukter. Trenden visar att konsumenter gillar att laga mat från grunden, men också att de emellanåt vill ha lite hjälp på vägen. Flera företag presenterar nu nya rätter som är klara för panna eller ugn.

Förra hösten lanserade Kronfågel sitt koncept ”DELi”. Färsk, svensk kyckling smaksatt med naturliga råvaror färdiga för ugnen. Nu dubbleras sortimentet när två nya smaker lanseras. En kycklinglårfilé med prosciutto och salvia samt en kryddmarinerad bröstfilé med rostad paprika.

Årets kycklingcitat

Världens snabbast man, Usain Bolt, var som väntat friidrotts-VM:s stora samtalsämne. Han vann 200 m i överlägsen stil men diskades för tjuvstart på 100 m. Istället fick idrottsvärlden lära känna Bolts träningskamrat Yohan Blake som vann sitt första VM-guld. Inför världspressen avslöjade han också hur han och Usain Bolt laddade upp inför VM:

Vi åt massor med friterade kycklingbitar. Usain sa till mig att det är hemligheten. Men säg inget till någon, lade han till.

Läs mer på Svensk Fågels hemsida »

 
Svensk Fågel Service AB, SE-105 33 Stockholm PRENUMERERA | AVPRENUMERERA