Fågel i Fokus

Maria Donis, vd Svensk Fågel

Hur billig kan en kyckling bli?

Vi närmar oss slutet på året. Ett bra år för svensk kyckling där både våra duktiga bönder och våra medlemsföretag bidragit till att utveckla den svenska matfågelbranschen. Det är genom att vara bäst och erbjuda högst kvalitet som svensk kyckling kan fortsätta att vara framgångsrik.

Konsumentföreningen Stockholm har tittat närmare på hur våra matpriser har förändrats sedan 1993. Trots de otroligt stora framstegen som vi gjort inom djur- och smittskyddsområdet, i klimatarbetet och inom djuromsorgen så har priserna för svensk kyckling gått ned kraftigt de senaste 18 åren. Hur billig kan kycklingen bli? Läs mer om undersökningen i intervjun med Louise Ungerth nedan.

En mer glädjande nyhet, som ger framtidstro är den om klass 6A på Rödabergsskolan i Stockholm. De har vågat tänka nytt om hur vi får vår mat och hur livsmedelsproduktion kan se ut i framtiden. Självklart ingår en kycklinguppfödning – mitt inne i city!

Det vita köttet är hett och hippt. Under december tävlar några av Sveriges främsta matbloggare om att göra det bästa vita julbordet.

God Jul och Ett Gott Nytt År
Maria Donis, vd Svensk Fågel

Framtidens kycklinggård mitt i city

En stor sfär med odlingsmark, och kycklinggård i botten, mitt i city. Kan det vara framtiden för svenskt jordbruk? Det är i alla fall vad klass 6A på Rödabergsskolan i Stockholm föreslagit i sitt vinnande bidrag i tävlingen First Lego League.

- Jag tror jag aldrig har sett så glada barn som mina elever när de vann. De flög upp som popcorn och de riktigt lyste av stolthet. Allt jobb vi lagt ner under tävlingens gång betalade sig. Jag är oerhört stolt över dem, säger Anita Louca, klassföreståndare för 6A på Rödabergsskolan.

First Lego League är en tävling som finansieras av både näringsliv och offentliga institutioner för att stimulera skolelever att lära sig mer om entreprenörskap, naturvetenskap, teknik och matematik. Det här var andra gången som Anita Louca ställde upp med ett lag.

- Det var en så oerhört spännande och lärorik upplevelse för eleverna så jag ville vara med igen. Det är fantastiskt att se hur de sporrar varandra, löser problem och diskuterar. Det är väldigt många skolämnen som kan implementeras i tävlingen och eleverna förstår hur de hänger samman på ett helt annat sätt.

Årets tävling hade temat ”Food Factor” där eleverna ombads att fundera på innovativa och säkra sätt att producera och hantera mat. Klassen från Rödabergsskolan funderade på hur mat skulle kunna odlas inne i city, där de själva går i skolan.

- Det började med en tanke om att odla bin på taken som någon sett i New York. Men sedan hittade eleverna själva ett företag som hade en idé om stora sfäriska växthus inne i staden. När de spånade vidare lade de också till att de ville ha en kycklinggård i botten av det här växthuset.

Företaget Plantagon International AB erbjöd gärna sin hjälp och hjälpte eleverna. Deras globformade växthus är utvecklade för att kunna odla på höjden mitt inne i städer på minsta möjliga yta. Men att lägga till kycklinguppfödning hade de inte tänkt på.

- Det var elevernas helt egna idé . Med kycklinguppfödning inne i staden minskas transporterna, och då kyckling redan är klimatsmart var det ännu bättre. Vi fick massor av bra information från Svensk Fågel om både djurskydd och livsmedelsäkerhet. De var även på skolan och föreläste om kycklinguppfödning.

Tävlingen avgjordes i Kista den 12 november och där tog Rödabergsskolan hem Championpriset för det bästa bidraget. Tävlingen var uppdelad i tre delar med forskning, marknadsföring och teknik. Rödabergsskolan presentera sitt bidrag med powerpoint-presentationer och en nästan två meter hög modell av Plantagonen. Dessutom ingick ett moment att bygga en lego-robot som skulle utföra ett antal uppgifter. Sammantaget var Rödabergsskolans prestation bäst och därmed får de nu representera Stockholm i Nordenfinalen.

- Nu åker vi till Norge och ska försvara vårt bidrag. Det kommer bli jättesvårt, många av de andra länderna skickar lag från niondeklass vilket givetvis blir tuff konkurrens. Men vi har haft en så fantastisk upplevelse redan så vi är jättenöjda med att bara gå till final.

Billigare mat – inte bara av godo

Vår mat blir allt billigare. Det visare en undersökning från Konsumentföreningen Stockholm. För konsumenter kan det självklart låta bra med lägre priser. Men det finns samtidigt risker med för billig mat. Trots allt är det så att kvaliteten återspeglas i priset. Den svenska kycklingen är ett bra exempel.

- Mat får inte bli för billigt. Det får inte bara bli en fråga om pris. Kvalitet måste spela in och de som föder upp exempelvis kyckling på ett bra sätt måste få tjäna pengar. Bönder som investerar i en bra uppfödning med god djuromsorg måste få valuta för det också, säger Louise Ungerth, chef för konsument och miljöfrågor på Konsumentföreningen Stockholm som genomfört undersökningen.

Det var när Louise Ungerth hittade ett arton år gammalt reklamblad från en matbutik som hon nyfiket gick ner till sin lokala butik för att jämföra priserna. Vissa saker, som raklödder, tandborstar och ost hade blivit ungefär så mycket dyrare som förväntat. Men allra flest varor hade samma, eller lägre pris.

- Det är väldigt förvånande att se hur priserna ligger kvar på samma nivåer som för arton år sedan. Och att dessutom mycket faktiskt har sjunkit i pris. Detta samtidigt som vår disponibla inkomst har ökat med drygt 42 procent, säger Louise Ungerth, chef för konsument och miljöfrågor på Konsumentföreningen Stockholm.

Anledningarna till prispressen är många. Vi har gått med i EU vilket betytt en ökad import, samtidigt sänktes matmomsen från 25 till 12 procent. Dessutom har livsmedelsbranschen varit tvungna att rationalisera sitt arbete på flera sätt. Ute i butikerna minskas antalet anställda genom tekniska lösningar. Butikerna tar också fram sina egna varumärken i lågprissegmentet. Men de som framförallt fått betala priset är de svenska bönderna.

- Prisjakten faller givetvis tillbaka på råvaruproducenterna, bönderna, i slutändan. Problemet blir att när det är dålig lönsamhet så finns heller ingen utveckling i jordbruk och djuruppfödning. Det finns inga resurser till att förändra och förbättra sin verksamhet. Bra lönsamhet är en förutsättning för bra djuromsorg, bättre stallar och så vidare.

Det mest anmärkningsvärda i Louises prisjämförelse är att priset på kött sjunkit. Både smörgåsmat som kassler och skinka, men även färsk kyckling.

- Det går bra för den svenska kycklingbranschen om jag förstår rätt. Den har också utvecklats enormt med en effektivare uppfödning och avelsarbete. Men självklart påverkar också konkurrensen från den billigare importerade kycklingen.

Hur priserna kommer att utvecklas de kommande arton åren är svårt att spekulera i. Det talas om att premiumprodukter kommer att få ett större utrymme tillsammans med extrema lågprisprodukter. Detta på bekostnad av mellanprissegmentet.

- Svenska konsumenter vill ha en svensk livsmedelsproduktion. Jag tror att framtidens livsmedelsproducenter måste konkurrera både med pris och kvalitet. Du måste bara hitta din nisch, där du kan ge mest ”prisvärd” kvalitet som konsumenterna uppskattar. Och det betyder olika för olika konsumenter.

    Aktuellt
Matstugan skapade Det bästa vita julbordet

Linda Raberg med bloggen Matstugan (länk) vann i tuff konkurrens Svensk Fågels tävling om att skapa det vackraste, läckraste och smakfullaste vita julbordet. Utmaningen var att byta ut de traditionella mer feta råvarorna och istället använda kyckling eller kalkon. Juryn som bestod av kocken Filip Fastén (känd från TV4 Mitt Kök), stylisten Tina Hellberg och Svensk Fågels vd Maria Donis hade ett tufft jobb att utse vinnaren, konkurrensen var stenhård. Linda vinner ett hembesök av Filip Fastén som kommer att laga en kycklingmåltid tillsammans med Linda i början på det nya året.

Tävlade gjorde: Linda Raberg med bloggen Matstugan », Emma-Lou Pesonen med bloggen Emma-Lou », Hannah Graaf Karyd med bloggen Bloggfamiljen och Tina Johansson – från TV-programmet Familjen Annorlunda med bloggen Tiobarnsmamma ».

En kanonjul med kalkon

Fågelkött är ett nyttigt och fettsnålt kött som blir alltmer populärt. Till julen kan du också köpa ett helt klassiskt julbord, fast med kalkon! Ingelsta Kalkon erbjuder både köttbullar, prinskorv, sylta och ”julskinka” av kalkonkött. Dessutom väljer alltfler svenskar den amerikanska traditionen att äta helstekt kalkon till jul. För Ingelsta Kalkon exploderar försäljningen varje december.

Mumma med kryddad julkyckling

Inför jul levererar Lagerbergs tillsammans med ICA en hel kyckling med julkänsla. Förra året blev en succé vilket resulterat i att även i år kan konsumenten hitta en svensk kyckling med julkryddor innehållande bland annat kanel och kardemumma. Spana i kyldisken efter Svensk Fågels logga."

Läs mer på Svensk Fågels hemsida »

 
Svensk Fågel Service AB, SE-105 33 Stockholm PRENUMERERA | AVPRENUMERERA