Fågel i Fokus

Maria Donis, vd Svensk Fågel

Den gula pippin – ett märke i tiden

Vi lägger ännu ett händelserikt och framgångsrikt år bakom oss. 2012 har gått med en rasande fart. Under 2012 har vi bland annat lansering av en kampanj där vi lyfter Svensk Fågels märkning. Vi vill att ännu fler ska känna till den gula pippin och att den står för mervärden som smak, näringsrikhet, livsmedelskvalitet och djuromsorg. För det är kvalitet.

I förra veckan sammanstrålade företrädare från nordens fågel och äggbransch för att utbyta kunskaper och diskutera gemensamma mål. Med på konferensen var bland annat med EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt som kämpar för en tydligare märkning av varifrån matvarorna kommer ifrån inom EU. Hon vill att konsumenten ska få korrekt information för att kunna gör medvetna val. Du kan läsa mer om hennes syn på ursprungsmärkning av livsmedel i det här numret.

Allt fler får upp ögonen för vår blågula kyckling. I det här numret kan du läsa om vår resa till Kina som syftade till att öka den svenska exporten av livsmedel. Under vårt besök fick vi möjlighet att berätta mer om våra mervärden och varför svensk kyckling är så bra. Marknaden är gigantiskt och vi hoppas och tror att våra svenska kycklingfötter och vingar snart kommer att finnas att köpa även i kinesiska matvarubutiker.

Bloggtävlingen Pippi på Svensk Fågel som har pågått under hela året är nu avslutad. Årets Kycklingbloggare blev Gunnar Skarland som driver bloggen Heja Abbe. Du kan läsa mer om Årets Kycklingbloggare nedan.

Och till sist…du vet väl att du kan byta ut det traditionella julbordet med skinka, korv och köttbullar mot svensk kyckling och kalkon? Vi har t.ex. provsmakat årets nyhet julskinka från kalkon. Det är både gott, enkelt och nyttigt!

En God Vit Jul och ett Gott Nytt År!

Maria Donis
Vd Svensk Fågel

Svensk Fågel blickar österut

Den ökade levnadsstandarden i Kina öppnar upp för ökad import av utländska livsmedel. Därför reste en svensk delegation från livsmedelsbranschen med Eskil Erlandsson i spetsen till Kina i början av november. Syftet var att öka kunskaperna och främja möjligheterna för ökad export från Sverige. Svensk Fågel var med för att berätta mer om den svenska matfågelbranschen och dess mervärden.

- Det vi upplevt har varit mycket uppskattat eftersom de kinesiska bolagen fått en ökad kunskap om Sverige som en livsmedelsnation att räkna med. Jag tror också många blev positivt överraskade över den mångfald och höga kvalitet av produkter som de svenska företagen visade upp. Danmark och Norge är redan idag starka livsmedelsexportörer till Kina, men det är få som tidigare haft en bild av svenska livsmedelsprodukter. Det vill vi ändra på nu, säger Maria Varnauskas, affärsområdesansvarig på Exportrådet.

Det har varit mycket positiva reaktioner på delegationsresan, både från svenskt och lokalt håll. Då Kina idag har relativt låg kunskap om svenska livsmedel var syftet med resan främst att informera om den höga kvaliteten på svenska produkter och råvaror. Kina är givetvis en potentiell jättemarknad för den svenska livsmedelsbranschen. Den kinesiska medelklassen växer och allt fler får det bättre och därmed ökar också efterfrågan på kött, däribland kyckling och kalkon.

- I genomsnitt konsumeras ungefär 1,5 kilo matfågel per person och månad i Kina. Dock skiljer det sig mycket åt mellan olika samhällsklasser och geografiskt läge. Allt fler får det allt bättre i Kina så ser vi möjlighet till ökad svensk export, framförallt till en mer välbärgad målgrupp.

Idag finns ingen specifik efterfrågan på just svensk kyckling och kalkon i Kina utan en mer allmän riktad efterfrågan efter importerad matfågel. Intresset för utländska råvaror växer stadigt, mycket på grund av mervärden som mindre användning av antibiotika och bättre smittskydd.

- I Kina ses generellt importerade varor som bättre än de inhemska, speciellt när de kommer från västvärlden. Detta gäller även livsmedel där utländska råvaror anses vara av högre kvalitet och dessutom mycket säkrare.

En stor skillnad mellan den kinesiska och svenska konsumtionen av kyckling och kalkon är att i Kina tas hela fågeln till vara. I Sverige äter vi mest bröstfilén och ser den också som den mest exklusiva delen på fågeln. I Kina däremot uppskattas delar som fötter, vingar, hals och hjärta mycket mer. Bröstfilén anses som betydligt mindre exklusiv i jämförelse.

- Ur ett klimatmässigt perspektiv är det givetvis bättre att ta tillvara på hela fågeln. För att minimera svinnet så kan de delar som vi inte äter i Sverige exporteras. Vi på Svensk Fågel tror att det finns stor potential för svensk kyckling och kalkon i Kina. Även de uppskattar ju våra mervärden med en god och säker matfågel, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

Förkämpe för den medvetna konsumenten

All kyckling med Svensk Fågels märkning är kläckt, uppfödd och förädlad i Sverige. Men långtifrån alla varor som finns i våra matbutiker är ursprungsmärkta idag. Det försöker Anna Maria Corazza Bildt ändra på. Dessutom vill hon att konsumenter blir bättre på att ta tillvara på maten de köper.

- Genom ett nytt matmärkningsdirektiv, som reglerar hur medlemsländerna ska märka sina livsmedelsförpackningar, har vi utökat ursprungsmärkning till alla sorters kött. Det är en linje som jag har drivit för att bemöta konsumenternas vilja att veta var köttet kommer från. Det är angeläget så länge vi har olika djurskyddssystem i EU, säger Anna Maria Corazza Bildt.

Att kämpa för att allt livsmedel inom EU ursprungsmärks är något som Anna Maria Corazza Bildt har gjort under de tre åren hon har varit parlamentariker. Tydlighet på förpackningar är viktigt menar hon, liksom att informationen är pålitlig, korrekt och begriplig för alla, så att konsumenten inte vilseleds. Hon betonar också vikten av att ha en så objektiv och enhetlig märkning som möjligt inom EU.

- Vi kan inte använda pekpinnar för att styra vad konsumenterna ska äta. Däremot är det viktigt att låta dem göra medvetna val med hjälp av rätt, tydlig och begriplig information.

I samband med arbetet kring lagstiftningen om offentlig upphandling har Anna Maria Corazza Bildt lanserat debatten om lokalproducerad mat i Europaparlamentet. För henne är det viktigt att konsumenten ska veta om det finns ett mervärde för hälsa och klimat och vad det innebär med närproducerat. Och hon tycker att Svensk Fågel tänker rätt.

- Det gläder mig att svensk kyckling är konkurrenskraftig ur klimatsynpunkt och jag hoppas att Svensk Fågel fortsätter satsa på hållbarhet och produktionsmetoder som är miljövänliga, med så lite antibiotika som möjligt.

Våra hushåll slänger var tredje matkasse som bärs hem och att råda bot på detta är en annan av Anna Marias Corazza Bildts hjärtefrågor. Problemet växer och hon menar att vi måste bli bättre på att ta tillvara våra rester. Hon är en av dem som har satt frågan på den politiska agendan.

- Vi måste lära våra barn att gå från den slängkultur vi har idag och istället ta tillvara på maten. Jag köper vanligtvis en hel kyckling och kokar sedan buljong av de delar som inte äts upp. Dessutom kan du göra pytt i panna, omelett eller en pastasås med kycklingen som blir över. Var och en kan göra skillnad och tillsammans skapar vi förändring.

    Aktuellt

Årets Kycklingbloggare heter Gunnar Skarland

Under året har några av Sveriges vassaste matbloggare lagat svensk kyckling på längden och tvären i tävlingen Pippi på Svensk Fågel. Den som kammar hem vinsten och nu kan titulera sig Årets Kycklingbloggare 2012 är Gunnar Skarland som driver bloggen Heja Abbe.

- Vilken ära. Det känns verkligen jättekul att vinna. Under året har jag vågat experimentera med kycklingen och jag har tagit höjd i min matlagning. Det har varit riktigt roligt att vara med i Pippi på Svensk Fågel, säger Gunnar Skarland.

Ett urval av pippibloggarnas bästa kycklingrecept kommer att finnas med i en digital kokbok fylld med fina bilder och inspiration. Boken kommer att finnas tillgänglig på bland annat svenskfagel.se i början av nästa år.

Läs mer om tävlingen och bloggarna här »

Julskinkan kommer från Ingelsta Kalkon

Julskinka av kalkon är ett alternativ till den traditionella julskinkan av fläsk. Den är färdigkokt och redo att griljeras med till exempel ingefära och honung. Julskinka av kalkon säljs både i dagligvaruhandeln samt i Ingelsta Kalkons egna butiker. Ingelsta Kalkon har även sylta, paté, tunt skivad basturökt lår och olika korvar gjorda på det fettsnåla och klimatsmarta kalkonköttet – allt som behövs för att det vita julbordet ska bli komplett.

Vi stöder Läkare utan gränser

Klicka här för att läsa mer »

Guldfågeln får hälsopris

Guldfågelns färdiggrillade kycklingfiléer med grillkrydda har fått tidningen Må Bra:s utmärkelse ”Årets bästa hälsomat”. Grattis!

Om du vill veta mer om kycklingens hälsofördelar kan du läsa mer här »


Läs mer på Svensk Fågels hemsida »

 
Svensk Fågel Service AB, SE-105 33 Stockholm PRENUMERERA | AVPRENUMERERA