Konsumenter vilseleds av snabbmats-jättar?

 

 
Under semestern vill många åt den nyttiga, enkla maten och en ceasarwrap från någon av de stora snabbmatskedjorna kan kännas nära till hands. Trots att 8 av 10 svenskar vill ha kyckling från svenska gårdar väljer flera av de stora snabbmatskedjorna att servera kyckling från länder där kraven på både djurskydd och kvalitet är betydligt lägre än i Sverige. I en färsk undersökning kartläggs kycklingens ursprung bland några av Sveriges populäraste snabbmatskedjor.
 
Svensk Fågel har under juni månad genomfört en undersökning bland några av landets mest populära snabbmatskedjor. Kartläggningen visar att 3 av 8 av de tillfrågade kedjorna endast serverar importerad kyckling. 
 
- I butik är det enkelt att göra ett medvetet val eftersom vi har en tydlig ursprungs- och kvalitetsmärkning, men på restaurang är det svårare. Ursprunget står sällan utskrivet på menyn. Det innebär att rätter som ofta marknadsförs som restaurangens nyttigare alternativ kan vara lagade på en kyckling som både fått regelbunden antibiotikabehandling och en djurhållning som är förbjuden i Sverige, säger Maria Donis vd på Svensk Fågel.
 
Den som vill vara säker på att få 100 procent svensk kyckling ska besöka Espresso House, Max Hamburgare eller Wayne’s Coffe. Pizza Hut serverar delvis kyckling av svenskt ursprung. I kycklingen från McDonald's ingår även kyckling från Tyskland eller Nederländerna. På Burger King och KFC kommer kycklingen från andra länder i Europa. Den som äter på Subway får kyckling som färdats hela vägen från Thailand till mackan. 
 
Få frågar var maten kommer ifrån när de äter ute 
Trots att en majoritet vill äta svenskt är det få som frågar när de äter på restaurang. Endast 6 procent frågar om matens ursprung när de äter på restaurang. 
 
Statistik kring svenskarnas inställning till svensk kyckling (Ipsos 2016)
80 procent av svenskarna vill ha kyckling från svenska bönder
Endast 6 procent frågar om matens ursprung när de äter på restaurang
56 procent vill ha kyckling från svenska bönder eftersom den inte fått tillväxtantibiotika
48 procent vill ha svensk kyckling för att de vet att djuren vuxit upp under goda förhållanden
 
 
KYCKLINGENS URSPRUNG: SNABBMATSRESTAURANGER
 
*Den kyckling på McDonald’s som har svenskt ursprung har förädlats/tillagats i Danmark varpå den sedan återinförs. 

**Max Hamburgares kyckling är från Sverige och förädlas/tillagas i Danmark varpå den sedan återinförs.

Om undersökningen
Frågan om ursprung på kycklingkött har ställts till ett antal snabbmatskedjor med nationell representation. Kedjorna som har valts ut utifrån föreställningen att gymnasielever som tilldelas lunchkuponger använder dessa på restauranger likt dessa. Tillämpning av lunchkuponger kan begränsas till valda restauranger, under samma kriterier som vid upphandling. Som exempel finns skola som valt bort McDonald’s till fördel Max Hamburgare som använder råvaror som uppfyller motsvarande svensk djurskyddslagstiftning. Undersökningen har dock inget belägg för hur vanligt förekommande det är att svenska gymnasielever äter lunch på just dessa studerade restaruanger.
 
Underökningen har gjorts genom att Svensk Fågel gått in och frågat personal på dessa snabbmatsrestauranger om ursprung på kyckling. Minst två restauranger från varje kedja har fått frågan. Butikspersonalen har då i vissa fall tittat på förpackningar och i andra fall sökt efter informationen i interna system och sedan meddelat frågeställaren direkt i butik. I denna undersökning görs antagandet att all kyckling från ett och samma företag har samma ursprung, reservation görs för att ytterligare ursprungsländer kan förekomma. I inget fall har svaren dock skilts sig åt mellan två tillfrågade restauranger.