Gott, bra och nyttigt

Kyckling blir mer och mer populärt. Allt fler upptäcker att det vita köttet är gott, lättlagat och enkelt att variera. Men kyckling är inte bara gott, det är dessutom bra för dig. Allt från mängden fett och protein till innehållet av viktiga vitaminer och mineraler gör kyckling till bland det nyttigaste köttet du kan äta.

Högvärdigt protein

Protein är det näringsämne som krävs för att vi ska kunna bygga nya celler och kyckling innehåller ett mycket högvärdigt protein. Faktum är att kycklingproteinet innehåller alla livsviktiga (essentiella) aminosyror (proteinets byggstenar). När högvärdigt protein finns med i en måltid tillgodogör sig kroppen även det protein av lägre kvalitet som finns i grönsakerna, pastan, riset eller brödet.

Proteininnehåll i gram per 100 gram kött

Kycklingfilé                 23,1

Ryggbiff av nöt           21,8

Fläskfilé                     20,6

Lite och omättat fett

Kyckling har i jämförelse med många andra livsmedel en låg fetthalt. Fettinnehållet varierar i de olika styckningsdetaljerna. Precis som annat kött och även fisk, tar kycklingen upp ytterst lite fett när man steker det i fett. Den lilla mängd fett som finns i kyckling har en bra fettsammansättning. Det betyder att andelen mättat fett är låg.


Fettinnehåll i gram per 100 kram

Kycklingfilé utan skinn    1,2

Kycklingfilé med skinn     6,9

Fläskfilé                         2,6

Oxfilé                            4,4

Entrecôte                       9,5

Falukorv                       18-23      

 

Vitaminer, mineraler och spårämnen

Kyckling innehåller viktiga b-vitaminer, järn, zink, magnesium och flera andra mineraler och spårämnen

Förbättrat järnupptag
Den så kallade köttfaktorn finns i kyckling. Den gör att man bättre tillgodogör sig det järn som finns i köttet och i måltidens övriga komponenter.

Järninnehåll i milligram per 100 gram kött
Kyckling                     1
Utskuren biff av nöt    2,3
Fläskfilé                     1,4
Grislever                  18,7
Kycklinglever             7,3

Antioxidanter skyddar kroppen

Selen är ett spårämne som också är ett av de viktigaste antioxidanterna som finns i maten. Antioxidanterna behövs för att förhindra skador som de så kallade fria radikalerna kan åstadkomma i kroppen. Fisk, kyckling och griskött är värdefulla selenkällor.

Gott, bra och nyttigt med kyckling på tallriken.

Ovan ses bräserade kycklingben med skogschampinjoner och brysselkål, av stjärnkocken Markus Aujalay.

Foto: Ingvar Eriksson.

Några recept hittar du på:
Goda kycklingrätter


Vill du veta mer?

 

 


 

Beställ foldern!

Det goda valet