Nya siffror visar att försäljningen av svensk kyckling från bönder och företag medlemmar i branschorganisationen Svensk Fågel ökade med över fyra procent under år 2024. Den totala produktionen bland medlemmarna ökade med 4,5 procent.
– Som bonde och ordförande i vår branschorganisation kan jag bara tacka svenska konsumenter som väljer att köpa mer kyckling från våra svenska gårdar. Vi bönder och företag inom svensk livsmedelsproduktion jobbar stenhårt med att ta hand om våra djur och gårdar för att ta fram bra mat till svenska hushåll, säger Ulrik Helgstrand, kycklingbonde och ordförande i Svensk Fågel.
Färska siffror som rör produktionen och konsumtionen hos Svensk Fågels medlemmar för 2024 visar attallt fler svenskar äter svensk kyckling då försäljningen ökade med 4,1 procent. Enligt senaste konsumentundersökningen svarade 70 procent av svenska folket att det också är viktigt att kycklingen föds upp i Sverige.
– Främsta skälet till att välja svensk kyckling är att stödja svenska bönder och vår inhemska livsmedelsproduktion. Dessutom visar det sig att många anser att svensk kyckling är trygg, säker samt låg antibiotikaanvändning och att vi har en bra djuruppfödning, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.
En viktig del i ökningen handlar också om att det vita köttet är gott, hälsosamt och tillför bra protein.Dessutom satsar branschen hela tiden på att ta fram nya produkter som uppskattas av konsumenter ochman satsar också på ny teknik för att göra kycklingen ännu mera hållbar.
– Med hjälp av ny, modern teknik som ständigt utvecklas i branschen möter både bönder och företag den ökade efterfrågan i Sverige. Grön el är allt vanligare på gårdarna och flera forskningsprojekt håller på att startas upp under 2025 där man både fokuserar på djuromsorgen och att minska matsvinnet vilket är ett viktigt led i branschens hållbarhetsarbete, säger MariaDonis.
Om de nya siffrorna:
Statistiken baseras på inrapporterade siffror för produktion och försäljning från Svensk Fågels medlemsföretag. På 15 år har försäljningen hos Svensk Fågels medlemmar ökat med 45 procent.
Om Ipsos-undersökningen:
Ipsos har på uppdrag av Svensk Fågel genomfört en konsumentundersökning om kyckling. Studien hargenomförts årligen sedan 2012. 1 079 intervjuer genomfördes under perioden 5–7 augusti 2024.Ansvarig för undersökningen: Heléne Hedlund-Johnsen
För mer information kontakta:
Ulrik Helgstrand, ordförande Svensk Fågel, ulrik.helgstrand@svenskfagel.se, mobil: 0706957037
Maria Donis, VD, Svensk Fågel, maria.donis@svenskfagel.se, mobil: 070-825 48 58