Den totala konsumtionen av fågelkött i Sverige ökade under 2024 med +3,0 % procent samtidigt som andelen svenskt ökade med +4,1 procent. I Sverige äter vi totalt 24,1 kilo fågelkött per person. En ökning med + 2,7 procent sedan 2023.

Förbrukning, produktion, import och export i Sverige, 1995-2024

Importen, eller införseln till Sverige från andra EU-länder minskade med 1,7 procent. Största andelen import/införsel kommer från Danmark, Tyskland, Nederländerna och Polen. Från Polen ökade införseln till Sverige med hela 20 procent, även från Nederländerna ökade införseln samtidigt som Danmark minskade sin utförsel till Sverige.

Import till Sverige

Enligt Jordbruksverket har konsumtionen av fågelkött ökat med närmare 300 procent sen 1990. Konsumtionen av fågelköttkonsumtionen står dock endast för cirka 30 procent av den totala svenska köttkonsumtionen.

Andelen svenskt fågelkött av den totala konsumtionen till ökade till 71,2 procent dvs + 0,6 procent från förra året.

Produktion182,1 tusen ton+ 3,6 %
Import111,1 tusen ton– 1,7 %
Total konsumtion254,6 tusen ton+ 3,0 %
Konsumtion per capita24,1 kg/person+ 2,7 %
Export38,54 tusen ton+ 7,3 %
Andel svenskt71,2 %+ 0,6 %
Källa: Jordbruksverket och Svensk Fågel

Fågelköttkonsumtionen per capita inom EU beräknades 2023 ligga på cirka 23,7 kilo. I Portugal, Ungern och Spanien äter befolkningen mest fågelkött i EU, och konsumtionen ligger mellan 39-30 kilo per person. Strax under 30 kilo per person hamnar Polen och Frankrike.

Sex länder stod för 73 procent av den totala produktionen i EU.

Importen till EU minskade med -0,2 procent jämfört med samma period 2023. Den största importören till EU är fortfarande Brasilien men som åter hade en minskning med 0,2 procent. Även importen från Ukraina minskade med -16 procent. Preliminära siffror visar att importen minskade -0,2 procent fram till november.

EU:s största mottagarländer för export av kyckling från EU 2023 i ton (prel till november)

Källa: EU-kommissionen

Produktion i EU i ton

Varje år gör Svensk Fågel en konsumentundersökning. Studien har genomförts årligen sedan 2012 och täcker bland annat in konsumtion, attityd och betalningsvilja.

Totalt 81 procent av svenska folket tyckte det var viktigt att den kyckling som serveras i skolor och regioner är svensk. Majoriteten 60 procent, väljer svensk kyckling för att de ville gynna svenska bönder medan 57% procent gör det för att det känns tryggt och 53% för att kycklingen är uppfödd utan antibiotika.

Av vilken/vilka anledningar konsumerar du svensk kyckling?

Källa: Ipsos

Mer information och kontakt:
Maria Donis
Vd, Svensk Fågel

070 – 825 48 58
maria.donis@svenskfagel.se