Svensk kyckling i Hong Kong

Nyligen träffade Svensk Fågel tillsammans med Business Sweden representanter för en stor livsmedelskedja i Hong Kong för att diskutera exportfrågor gällande svensk matfågel.

– Att träffa våra medlemmars kunder skapar större förståelse vilka mervärden som efterfrågas i Hong Kong. Därmed kan vi även hjälpa till och stötta med budskap och kommunikation, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

På livsmedelskedjan CitySuper i Hong Kong  efterfrågas hälsosamt protein, gärna fågel som kyckling och kalkon.  Livsmedelshygien, att maten är god och säker, utan tillväxtantibiotika eller tillväxthotmoner, är också prioriterat för CitySuper.  Samt att maten kommer från djur som har haft det bra.

Även Sverige som matland och svensk mat  efterfrågas också eftersom det upplevs som trendigt i Hong Kong.

– Det CitySuper kan behöva få hjälp med från oss i Sverige är att kommunicera den svenska kycklingens mervärden. Förhoppningsvis kan det i förlängningen även leda till att kycklinguppfödningen i Kina inspireras av den svenska produktionen där antibiotikaanvändning nära nollvision är ett föredöme världen över, säger Maria Donis.

3 Snabba till Christian Gylche:

  1. Du befinner dig i Hong Kong just nu, vad gör du där?

Jag och Kronfågel deltar på HOFEX,  Asiens ledande matmässa i Hong Kong, tillsammans med Try Swedish paviljongen.

  1. Vad hoppas du att ditt besök ska resultera i? 

Kronfågel har sedan 1 januari 2019 en lokal partner  här och vi påbörjat försäljning av svensk kyckling till Hong Kong. På mässan lanserar vi även Kronfågel som varumärke riktat mot dagligvaruhandeln här.

  1. Stark mattrend du märker av i Hong Kong? 

Det finns en stark trend för hög matsäkerhert och naturliga produkter. Många konsumenter som vill betala för våra svenska mervärden. Svensk mat anses generellt vara hälsosam, hållbar, ren och innovativ här.

Christian Gylche, chef för levande djur, Kronfågel

 

Kronfågels monter på HOFEX 2019 i Hong Kong