Vad som gör en fågel älskad

I slutet av januari anordnade vi ett välbesökt lunchseminarium på vårt kansli i Stockholm. Intresset från handeln, grossister och myndigheter, experter var stort. För oss var det ett viktigt möte. Att verkligen få visa fram de tuffa kontrollprogram och hårda arbete som görs av allt från bönder och företag till våra veterinärer och agronomer är nödvändigt. För oss är transparens en självklarhet.

En undersökning vi genomförde tillsammans med Novus i slutet av förra året visar att nio av tio svenskar vill ha kyckling från svenska bönder. Det gör oss stolta och glada. Vi har visat svenska folket att vi kan ta fram en kyckling från svenska gårdar som är god, säker och hållbar.

Fågel är det svenska köttslag som har ökat mest under de senaste åren. Förbrukningen av kyckling har ökat med omkring 300 procent sedan 90-talet. Resan har varit tuff men spännande. Vad vi ville med seminariet var att tydliggöra det jobb som ligger bakom den svenska kyckling som vi köper i butik, som serveras på krogen eller inom det offentliga. Alla de kontrollprogram och policyer som ibland kan vara en utmaning att kommunicera är en viktig nyckel till den ökade konsumtionen. För genom dessa säkerställer vi att kycklingen håller högsta kvalitet genom hela kedjan. Från kläckeri till butik.

Det är med andra ord skillnad på kyckling och kyckling. Kycklingen som är märkt med Gula Pippin är helt enkelt i en klass för sig.

I detta nyhetsbrev får ni en snabb överblick av vad som presenterades på seminariet. Har ni fler frågor eller funderingar kring våra viktiga kontrollprogram, hållbarhetsarbete eller policyer så läs vidare på www.svenskfagel.se eller hör av er till mig.

 

Maria Donis

Vd Svensk Fågel