Hej Ulrik Helgstrand ny ordförande för branschorganisationen Svensk Fågel!
Vem är Ulrik Helgstrand?
Jag är kycklingbonde och lantbrukare från Rösängs Gård på gränsen mellan Sörmland och Östergötland. Jag tog över gården efter min farfar 1988 och byggde mitt första kycklingstall 1992. Sedan dess har jag fortsatt med kycklinguppfödning och utökat med flera stallar. Idag driver jag lantbruket tillsammans med mina två barn, Sara och Filip. Förutom kycklinguppfödningen har vi växtodling där i stort sett allt vi odlar används som foder till kycklingarna. Som person är jag nyfiken och målinriktad och ser hellre lösningar än hinder. Om jag får tid så seglar jag gärna i skärgården, men det blir även längre seglingar. Under pandemin var jag besättning på en segelbåt över Atlanten.
Vad är det bästa med att vara kycklinguppfödare?
Det känns bra att ta fram hållbar mat, att svenskarna gillar kycklingen från våra gårdar. Sedan är det en rolig uppfödning som är resurseffektiv. Vi tillverkar eget foder på gården, det blir ett fint kretslopp när vi sprider gödseln på åkrarna. Vi värmer upp stallarna och husen med solenergi och en halm- och flispanna. Jag är jag övertygad om att det vita, goda och nyttiga fågelköttet har framtiden för sig.
Vad är din viktigaste uppgifter som ny ordförande?
Jag ser fram emot att axla rollen som ordförande, men jag gör det med stor ödmjukhet. Livsmedelsproduktion i dag är komplex och det gäller att förklara för myndigheter, politiker, handel och i slutändan konsumenterna hur den går till och inte minst vilka mervärden svensk kyckling har. Det gäller att få fram att bra mat måste få kosta pengar och att våra målgrupper förstår våra utmaningar. Det är positivt att regeringen vill öka livsmedelsberedskapen, men då måste också förutsättningar och regelverk bli bättre.
Finns det några branschfrågor du brinner extra för?
En fråga som jag tycker är viktig är hur svenska råvaror ska kunna konkurrera med lågprisimporten. Grunden är att vi måste ha en lönsamhet i branschen, det går inte att ställa tuffa krav på den svenska branschen och sedan köpa in billig lågpriskyckling. Det är också viktigt att konsumenterna förstår att det är skillnad på kyckling och kyckling. Vi behöver fortsätta att kommunicera vad vår kvalitetsmärkning står för.
Vad ser du som branschens största utmaningar?
Jag tror att vi måste bli ännu bättre på att kommunicera våra mervärden. Att berätta om vår unika djuromsorg, vårt höga smittskydd och varför svensk kyckling är så resurseffektiv och hållbar och på det sättet öka konsumenternas betalningsvilja. En annan utmaning är att vi behöver förenkla regelverket för bönder och företag. Jag hoppas att regeringen nu äntligen ser till att Livsmedelsstrategin blir verklighet.
Kort om Ulrik
Bor: Rösäng utanför Ålberga i Sörmland
Ålder: 61 år
Familj: Tre barn, fyra barnbarn och en hund
Fritid: Segla och resa
Favoriträtt: Gillar allt med kyckling och äter det ofta, en favorit är stekt eller grillad kycklingfilé med klyftpotatis och en härlig sallad. Enkelt och gott.