Vem kan man lita på?

Häromdagen gick jag förbi en trevlig kvarterskrog nära mitt jobb. En fin handskriven skylt berättade att de jobbade med närproducerad mat för att det är bra för kropp, knopp och samvete. Men när jag frågade var kycklingen kom ifrån så var den holländsk – inte någon svensk, närproducerad kyckling så långt ögat nådde. Som kroggäst känner jag mig självklart lurad. Kan man inte lita på restaurangerna?

I dag är det obligatorisk ursprungsmärkning av kött och fågel i butik – men inte på krogen. Regeringens nya förslag om att det nu även ska vara en obligatorisk ursprungsmärkning på krogen och storhushåll är mer än välkommet. Villkoret enligt EU-kommissionen är att den måste vara kopplad till kvalitet, vilket i vårt fall inte är ett problem då Gula Pippi-märket är ett kvalitets- och ursprungsmärke som även kontrolleras av oberoende kontrollorgan. Den stora utmaningen blir sedan att verkligen kontrollera att krogarna håller vad de lovar.

Till dess att det finns en ursprungsmärkning på krogen gäller det att vi gäster helt enkelt frågar var kycklingen kommer ifrån. Om vi är många som vågar fråga så kan vi faktiskt göra skillnad. Enligt mästerkocken Fredrik Eriksson så är det fler och fler gäster som frågar var maten kommer ifrån. Nu har även Scandic aviserat att man går över till 100 procent svensk kyckling. Det är bra att hotell-och restaurangkedjor tar sitt ansvar, fler bör och kan faktiskt följa efter. På så sätt gynnar vi svenska bönder där klimat- och miljöfrågorna är högprioriterade.

Genom att välja svensk kyckling gör vi också ett hållbart val. Förutom att kycklingen kommer från svenska kretsloppsgårdar har de inte behandlats slentrianmässigt med antibiotika och självklart uppfyller de Svensk Fågels tuffa djurskydds- och djurhälsokrav. Och vi blir alltmer hållbara, inte bara genom att vi har tagit bort fiskmjölet till kycklingarna utan även när det gäller ammoniakutsläpp.

Men hållbarhet är mer än miljö. Under våren har vi på Svensk Fågel genomfört en analys av vårt hållbarhetsarbete i hela kedjan. Förutom att titta på klimat och miljö har vi också gått igenom ekonomisk och social hållbarhet. Och resultaten är spännande – efter sommaren kommer vi att berätta mer om detta.

Till dess önskar jag er alla en härlig sommar! Och ni vet väl vad ni ska lägga på grillen om ni ska äta hållbart, gott och hälsosamt?

Maria Donis,
VD Svensk Fågel